Wednesday, November 23, 2011

D.I.E.T


Post kali nie adelah berkenaan dengan DIET! Okay. Secara jujurnya berat badan aku dah meningkat tahap dewa. Dulu berat badan aku 55kg dan sekarang berat aku dah lebih 60kg. Banyak kan perbezaan. Hal diet ni bermula mase aku dengan nel makan kat A&W. Malam tu kami tengok bola Malaysia vs Indonesia (Separuh akhir yang dah memang tahu kite menang kan? haha. YEAY!!). Kat situ aku dah makan burger DAGING CHEESE. Habis aje tengok bola, aku asik pandang-pandang dekat pelayan kedai makan tu dengan niat nak order nasik. Tapi nel berjaya bawak aku lari. Sebab tu la kitorang pergi A&W. Mase kat sane aku cakap yang aku tak selera nak makan burger sebab aku nak makan nasik. Malam tu, malam yang cukup tersentap bagi aku sebab, NEL SECARA JUJURNYA MENYATAKAN TENTANG SAIZ BADAN AKU YANG SUDAH NAIK MENDADAK!!! Allah je taw ape yang aku rase. MALU, RENDAH DIRI, MURUNG, SEDIH semua ada. Aku memang sedar yang aku sekarang kuat makan dengan alasan banyak kerja dan aku perlu berjawa untuk menyiapkan kerja. Malam tu lepas balik aku fikir balek tentang ape yang nel dah cakap. YES! DIE MEMANG BETOL DAN TERIMA KASIH SEBAB TEGUR SIKAP BURUK LANTAK IZA NIE MOK OIT! HEHEHEHE. Mule pade malam tu, aku dah niat nak kurangkan makan dan sekaligus diet. Tak kesah lah orang nk cakap poyo ke ape ke. Lantak lah. Persetankan. Orang cakap aku tak payah diet, tapi aku sendiri boleh rase yang aku perlu diet sebab aku dah cepat mengah dan sesak nafas. Mase kire BMI aku pon, aku hampir-hampir pergi ke BERAT BADAN BERLEBIHAN. Now, aku gembira sebab, AKU DAH 2 HARI TAK MAKAN NASIK. Seriously sangat susah nak kawal nafsu makan nasi nie. Aku tekadkan diri untuk tak makan nasik dan hanye makan makanan yang 'ringan' tapi mengenyangkan macam roti, meehun dan yang sewaktu dengannye. Alhamdulillah. Harap lepas ni aku dapat teruskan lah dan dapat capai impian aku nak turun pade berat badan yang lame. InsyaAllah! Aminn!!!!!

p/s: Thanks Nel sebab Nel support Iza and always tegur kalau Iza mule nak makan dengan banyak! XOXO~!

No comments:

Post a Comment